قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن | کارخانه لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن چیست ؟

لوله پلی تیلن یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا است که به طور گسترده برای انتقال سیال و گاز در دمای پایین استفاده می شود. در سال های اخیر، لوله‌های پلی اتیلن کاربردهای گسترده‌ای برای حمل آب آشامیدنی، زباله‌های خطرناک، گازهای مختلف، دوغاب، آب آتش‌نشانی، آب طوفان و غیره داشته‌اند. پیوند مولکولی قوی مواد لوله پلی اتیلن به آن کمک می‌کند تا برای خطوط لوله فشار قوی استفاده شود. لوله های پلی اتیلن دارای سابقه خدمات طولانی و متمایز برای صنایع گاز، نفت، معدن، آب و سایر صنایع هستند. به دلیل وزن کم و مقاومت در برابر خوردگی بالا، صنعت لوله پلی اتیلن در حال رشد فوق العاده ای است.

در سال ۱۹۵۳، کارل زیگلر و ارهارد هولزکمپ پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) را کشف کردند. لوله های HDPE می توانند به طور رضایت بخشی در محدوده دمایی -۲۲۰۰ فارنهایت تا ۱۸۰۰+ فارنهایت کار کنند. با این حال، استفاده از لوله های HDPE زمانی که دمای سیال از ۱۲۲۰ فارنهایت (۵۰۰ درجه سانتیگراد) فراتر رود، پیشنهاد نمی شود.

لوله های HDPE از پلیمریزاسیون اتیلن، محصول جانبی نفت ساخته می شوند. مواد افزودنی مختلفی مانند : تثبیت کننده ها، پرکننده ها، نرم کننده ها، روان کننده ها، رنگ ها، بازدارنده های شعله، عوامل دمنده، عوامل اتصال عرضی، مواد افزودنی تجزیه پذیر فرابنفش و … برای تولید لوله و اجزای HDPE نهایی اضافه می شوند. لوله HDPE با گرم کردن رزین HDPE ساخته می شود. سپس از طریق یک قالب اکسترود می شود که قطر خط لوله را تعیین می کند. ضخامت دیواره لوله با ترکیبی از اندازه قالب، سرعت پیچ و سرعت تراکتور حمل و نقل تعیین می شود. معمولاً ۳ تا ۵ درصد کربن سیاه به HDPE اضافه می شود تا در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم شود که لوله های HDPE را به رنگ مشکی تبدیل می کند. انواع رنگ های دیگر نیز موجود است اما اغلب استفاده نمی شود. لوله HDPE رنگی یا راه راه معمولاً ۹۰-۹۵٪ مواد سیاه است که در آن یک نوار رنگی در ۵٪ از سطح بیرونی وجود دارد.

قیمت انواع لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلنی به عوامل مختلفی از جمله : قطر و فشار لوله و همچنین مواد اولیه آن بستگی دارد. لوله های پلی اتیلن سایزهای مختلفی دارند که معمولاً از ۲۰ میلی متر شروع می شود و در طرح های بزرگ در نهایت به ۲۴۰۰ میلی متر می رسد.

با افزایش فشار کاری لوله پلی اتیلن، وزن و قیمت لوله پلی اتیلن نیز افزایش خواهد یافت. تهیه لیست و جدول قیمت لوله پلی اتیلن به دلیل تنوع زیاد در سایز و فشار کاری مشکل است و بهتر است عوامل موثر در قیمت لوله را در فرمول محاسبه قیمت قرار دهید. لوله پلی اتیلن ضربی در اندازه یک متر به قیمت هر کیلوگرم ماده اولیه است، اما باید شامل هزینه های سربار و سود ناچیز برای سازنده نیز باشد.

لیست قیمت لوله های پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلنی با توجه به نوسانات بازار بسیار ناپایدار است. شرکت آب صنعت روتن کار برای راحتی مشتریان عزیز لیست قیمت لوله پلی اتیلن را آماده کرده است. اما با توجه به نوسانات بازار برای اطلاع از قیمت دقیق لوله های پلی اتیلن از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان روتن کار تماس بگیرید.

تلفن(داخلی ۳۵۰): ۰۲۶۹۱۰۰۳۳۵۰
تلفن کارخانه: ۰۲۶۴۴۵۸۳۸۹۹
واتس آپ : ۰۹۰۵۱۳۰۰۶۷۶

ایمیل: info@rothencarshop.com

لیست قیمت لوله پلی اتیلن روتن کار

لیست قیمت لوله پلی اتیلن سایر برندها

خرید لوله پلی اتیلن از فروشگاه روتن کار

انواع لوله پلی اتیلن بر اساس نوع مواد اولیه

براساس نوع مواد اولیه لوله پلی اتیلن  به انواع زیر دسته بندی می شود:

PE 63  : سیستم های لوله کشی فشار متوسط

PE 80 : لوله گاز شبکه توزیع گاز طبیعی با فشار تا ۴ بار یا لوله آب آشامیدنی تا فشار ۱۶ بار – فاضلاب، لوله های خروجی، لوله های صنعتی

PE 100  : کاربردهای لوله کشی با تقاضای بالا

اعداد زیر PE نشان دهنده حداقل استحکام مورد نیاز در بار در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد برای طول عمر ۵۰ ساله مطابق با ISO-4427 است. فشار کاری نامی لوله های HDPE در ۲۰۰ درجه سانتیگراد تعیین می شود. برای دماهای بالاتر، از یک ضریب کاهش برای تعیین حداکثر فشاری که لوله HDPE می تواند تحت آن قرار گیرد استفاده می شود.

انواع لوله پلی اتیلن بر اساس نوع مواد اولیه

طول لوله های پلی اتیلن

از آنجایی که تولید لوله پلی اتیلن یک فرآیند مداوم است، لوله‌ها با هر طولی قابل تولید هستند. با این حال، به دلیل شرایط حمل و نقل و سهولت جابجایی در محل، معمولاً در طول های استاندارد ۶، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۴ و ۳۰ متر تولید می شود. لوله پلی اتیلن به طول ۵۰ و ۱۰۰ متر بنا به درخواست مشتری قابل تولید می باشد.

سایزهای لوله پلی اتیلن

شما می توانید طیف وسیعی از لوله های پلی اتیلن را متناسب با نیاز خود در شرکت روتن کار بیابید. در ایران، اندازه لوله پلی اتیلن HDPE با قطر خارجی لوله بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. طیف وسیعی از اندازه های لوله HDPE وجود دارد، از قطر خارجی ۱۶ میلی متر تا قطر خارجی ۲۰۰۰ میلی متر. قطرهای قابل دسترس از ۲۰ میلی متر تا ۸۰۰ میلی متر قطر خارجی متغیر است.

ردیفقطر خارجی (میلی متر)قطر داخلی (میلی متر)
11612.6
22016.1
32520.1
43225.9
54032.3
65040.4
76351
87560.9
99073.1
1011089.4
11125101.5
12140113.8
13160130
14180146.3
15200162.5
16225182.9
17250203.4
18280227.8
19315256.3
20355288.8
21400325.4
22450366.1
23500406.8
24560455.7
25630512.5
26710546.5
27800615.9

به چه سایزی از لوله پلی اتیلن نیاز داریم؟

بسته به نیاز خاص خود، به طور کلی می توانید اندازه لوله مورد نیاز خود را با ابزار طراحی هیدرولیک اندازه لوله تعیین کنید. در حالت ایده آل، بهترین راه استفاده از خدمات یک مشاور هیدرولیک واجد شرایط است.

فشار کاری لوله پلی اتیلن

یکی از مهمترین پارامترهای لوله پلی اتیلن PN یا Pressure Number آن است. PN لوله نشان دهنده ی حداکثر فشار قابل تحمل درونی آن لوله بر حسب بار (bar) است. مثلا لوله ی PN16 می تواند ۱۶ بار فشار را تحمل کند. رایج ترین فشار های کاری لوله های موجود در بازار عبارتند از:

لوله پلی اتیلن PN 2.5: حداکثر فشار ۲٫۵ بار (کاربرد در لوله های آبیاری کم فشار)

لوله پلی اتیلن PN 4: حداکثر فشار ۴ بار (کاربرد در لوله های آبیاری کم فشار)

لوله پلی اتیلن PN 6: حداکثر فشار ۶ بار (کاربرد در لوله های انتقال مایعات)

لوله پلی اتیلن PN 10: حداکثر فشار ۱۰ بار (کاربرد در لوله های انتقال مایعات)

لوله پلی اتیلن  PN 16: حداکثر فشار ۱۶ بار (کاربرد در لوله های آتش نشانی و گاز)

از ابتدای دهه ی ۱۹۶۰ و در زمان کوتاهی پس از اولین معرفی لوله های پلی اتیلنی به طور فزاینده جهت کاربردهای دریایی مورد استفاده قرار گرفته اند .تخلیه سیال ،انتقال سیال از زیر رودخانه یا دریاچه و گرفتن آب دریا ممکن است از آنها در مواردی همچون خطوط لوله موقت شناور روی سطح آب نصب روی زمین های باتلاقی و استفاده در عملیات لایروبی استفاده شود.
ساختار پلی اتیلن ،پلی اتیلن یک نوع پلاستیک semi crystalline است که دارای مقاومت های مکانیکی مناسب می باشد . پلیمرازسیون گاز اتلین در فشار بالا باعث تولید پلی اتیلن با دانسیته پائین با زنجیره انشعابی زیاد می شود. همچنین پلیمریزاسیون اتیلن در فشار پائین باعث تولید پلی اتیلن با دانسیته بالا و زنجیره صاف می شود.بابالا رفتن چگالی مقاومت کششی مدول الاستیسیته و مقاومت شیمیایی بهتر می گردند.
ماده اولیه لوله های پلی اتیلن توسط عدد mrsاز هم متمایز می گردند. این عدد نشاندهنده مقاومت فشار داخلی دراز مدت در دمای ۲۰درجه سانتیگراد و مدت ۵۰سال در محیط آب است.

خواص لوله های HDPE

خواص فیزیکی و مکانیکی یک لوله HDPE معمولی در زیر ذکر شده است:

استانداردهای حاکم: ISO 1183، ISO 4427، AS/NZS 4130، BS EN 12201، EN 12056، AWWA C901، AWWA C906، و غیره

محدوده اندازه موجود: DN 16 تا ۱۶۰۰ (با این حال، اندازه های سفارشی دیگری نیز قابل تولید هستند)

چگالی لوله پلی اتیلن : ۹۳۰-۹۷۰ کیلوگرم بر مترمکعب

خصوصیات مکانیکی معمولی لوله پلی اتیلن در جدول زیر آورده شده است. با این حال، این مقادیر از تولید کننده ای به تولید کننده دیگر متفاوت است. بنابراین، باید با تولید کننده مشورت شود.

خواص لوله های HDPE

 

در نظر گرفتن فشار برای لوله های پلی اتیلن

متغیرهای زیر ظرفیت فشار هیدرواستاتیک لوله های HDPE را تعیین می کنند :

  • نسبت ابعاد استاندارد یا SDR که به عنوان نسبت بین قطر خارجی و ضخامت دیواره لوله پلی اتیلن تعریف می شود.
  • تنش طراحی هیدرواستاتیک مواد HDPE مورد استفاده (PE63، PE 80، PE100) برای تولید لوله
  • حداکثر و حداقل دمای عملیاتی
  • مدت زمان و تغییرپذیری تنش اعمال شده توسط فشار هیدرواستاتیک داخلی در طول آزمایش هیدرواستاتیک.
  • مقاومت شیمیایی لوله HDPE برای مواد شیمیایی سرویس (رده بندی فشار استاندارد بر اساس لوله حامل آب است).

معمولاً لوله پلی اتیلن می تواند فشارهای کوتاه مدت هیدرواستاتیکی آب را که به طور قابل توجهی بالاتر از درجه فشار یا کلاس لوله است تحمل کند. اما وظیفه لوله HDPE باید همیشه با توجه به استحکام طولانی مدت لوله در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد تعیین شود تا عمر طراحی حداقل ۵۰ سال تضمین شود.

فرمول بارلو برای لوله‌های HDPE که مربوط به فشار داخلی، قطر بیرونی لوله، ضخامت دیواره و تنش حلقه محیطی است نیز قابل استفاده است:

p = 2 x t x σ /d or alternatively t = p x d/(2.σ + p)

p = فشار داخلی (MPa)

t = حداقل ضخامت دیوار (mm)

d = میانگین قطر خارجی (mm)

σ = تنش حلقه محیطی (MPa)

تنش های حلقه طراحی برای مواد لوله HDPE مطابق ISO 4427 به شرح زیر در نظر گرفته می شود:

PE 63: 5 MPa

PE 80: 6.3 MPa

PE100: 8 MPa

 

روش های اتصال لوله های پلی اتیلن

لوله و اتصالات پلی اتیلن توسط جوش یا اتصالات مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند. دو نوع روش جوشکاری برای اتصال لوله های پلی اتیلن وجود دارد.

جوشکاری الکتروفیوژن: الکتروفیوژن یک روش ساده و سریع برای اتصال دائمی لوله‌ها و اتصالات پلی اتیلن یا بخش‌های پیش ساخته در مکان‌های تنگ است. این روش برای اتصالات در محل مناسب است.

جوش لب به لب یا بات فیوژن: جوش لب به لب به طور همگن لوله ها و اتصالات پلی اتیلن را با استفاده از گرما و فشار بدون استفاده از اتصالات اضافی به بخش های پیش ساخته متصل می کند.

برای اتصال لوله های پلی اتیلن به پلی اتیلن یا لوله های غیر مشابه می توان از انواع اتصالات مکانیکی استفاده کرد.

انواع لوله های پلی اتلین

لوله های تک جداره:

لوله های تک جداره همانگونه که از اسمش پیداست بصورت یک لایه و یکپارچه بوده و در یک مرحله تولید می شود. روش تولید اکستروژن بوده ولوله توسط یک دستگاه خطی اکستروژن تولید می شود.مزایای این لوله ها مقاومت داخلی بالا و مقاومت خمشی زیاد می باشد و با توجه به نوع اتصال لب به لب که در آنها انجام می گیرد ازنظر اتصال نیز مزیت دارد. عیب اساسی آنها عدم امکان تولید در سایزهای بالا می باشد
لوله دوجداره اسپیرال یا کاروگیت:
این لوله از اتصال کنار هم پروفیل قوطی شکل پلی اتیلن که قبلا با روش اکستروژن تولید شده اند بااستفده از جو اکستروژن تولید می شود . این نوع لوله دارایمقاومت خارجی زیاد و امکان تولید در قطرهای بالامی باشد همچنین وزن کمتری داشته ولی مقاومت خمشی خوبی نداشته واتصال آن مشکل تر است.

لوله دوجداره پروفیلدار:

این لوله از اتصال کنار هم ورق های پلی اتیلن به همراه یک لوله پلی اتیلن روی آن که روی یک قالب مرکزی قرار می گیرد تولید می شود. این لوله نیز خصوصیات لوله های پلی اتیلنی دوجداره اسپیرال را داراست.

کاربرد لوله های پلی اتیلن

  • استفاده در شبکه های آبرسانی شهری و روستایی
  • استفاده در شبکه های فاضلاب شهری و روستایی
  •  استفاده در شبکه های گازرسانی و زهکشی
  • سیستم های مایعات و فاضلاب صنعتی
  •  شبکه های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)
  •  سیستم های آبیاری متحرک
  •  پوشش کابل های مخابراتی و فیبر نوری
  •  پوشش کابل برق
  •  پوشش لوله های فلزی
  •  به عنوان کانال های تهویه

معیارهای طراحی لوله پلی اتیلن

شرایط و اثراتی که می تواند بر رفتار و در نتیجه طراحی سیستم های لوله کشی پلی اتیلن در سطح زمین تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • درجه حرارت
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • اشعه ماوراء بنفش
  • ضربه یا بارگذاری مکانیکی بالقوه
  • فشار داخلی

درجه حرارت

تنوع کاربردهای لوله های پلی اتیلن در بالای زمین، محدوده دمایی قابل استفاده برای این ماده را منعکس می کند.

بر خلاف سیستم های مدفون که در آن دمای سیستم نسبتا پایدار است، تأسیسات لوله کشی پلی اتیلن روی زمین معمولاً در معرض نوسانات شدید درجه حرارت هستند.

تابش نور خورشید، تغییرات فصلی، و انتقال روز به شب می تواند تأثیر قابل توجهی بر هر نوع لوله نصب شده در بالای زمین داشته باشد.

به عنوان یک قاعده کلی، لوله پلی اتیلن برای کاربردهای تحت فشار را می توان با خیال راحت در دماهای پایین -۴۰ درجه فارنهایت (۴۰- درجه سانتیگراد) و تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتیگراد) استفاده کرد.

برای خدمات بدون فشار، محدوده دمای مجاز تا ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۲ درجه سانتیگراد) افزایش می یابد. چند متریال لوله پلی اتیلن وجود دارند که برای درجه بندی فشار در ۱۸۰ درجه فارنهایت واجد شرایط هستند.

مزایای لوله پلی اتیلن

قدرت فوق العاده مفاصل لوله های پلی اتیلن پلی اتیلنقدرت فوق العاده مفاصل

روش های اتصال جوشی با همجوشی حرارتی یک اتصال کاملاً همگن ایجاد می کند که به اندازه خود لوله یا حتی قوی تر از آن است. این باعث حذف مواد شیمیایی اتصال (مانند لوله PVC) یا لاستیک‌های مهر و موم می‌شود که در طول زمان ممکن است خراب شوند، همچنین مشکلات نفوذ ریشه را حل می‌کند و یکپارچگی خط لوله را در جایی که در زمین ناپایدار نصب می‌شود، فراهم می‌کند.

 

بدون مهار رانش لوله پلی اتیلنبدون مهار رانش

هیچ لنگر یا بلوک رانشی برای جلوگیری از دمیدن مفصل با یک سیستم جوشکاری یکپارچه مورد نیاز نیست. می‌توان انتظار داشت که اتصالات همجوشی حرارتی که به‌درستی ساخته شده‌اند، طول عمر سیستم را افزایش دهند و بارهای رانش/انتهای برابر با استحکام لوله/ اتصالات را بدون افزودن مهار خارجی یا انسداد رانش تحمل کنند. این مزیت همچنین امکان حفاری ایمن در آینده را در مجاورت خط لوله فراهم می کند.

لوله پی وی سی به محدودیت های رانشی نیاز دارد، زیرا اتصالات PVC در مقایسه با پلی اتیلن خیلی قوی نیستند و اگر وزنی برای عقب نگه داشتن خط لوله وجود نداشته باشد، ممکن است منفجر شوند یا در گوشه ها خم شوند. لوله HDPE نیاز به مهارهای رانش را برطرف می کند، زیرا اتصالات پلی اتیلن کاملاً در برابر بار انتهایی مقاوم هستند.

ترانشه سازی مشترک لوله پلی اتیلنترانشه سازی مشترک

سیستم‌های لوله‌کشی پلی اتیلن آب صنعت روتن کار برای هر کاربردی در دسترس هستند، که امکان ترانشه‌بندی مشترک خطوط لوله اصلی آب، گاز و آتش نشانی و همچنین کانال‌های برق و مخابرات را فراهم می‌کنند. این باعث صرفه جویی عمده در هزینه های حفاری می شود. هر سیستم برای شناسایی آسان کد رنگی دارد. کویل های مجرا نصب بدون ترانشه را بسیار آسان تر می کند.

 

 

مقاومت در برابر خوردگی، رسوبات و سایش لوله پلی اتیلنمقاومت در برابر خوردگی، رسوبات و سایش

لوله های پلی اتیلن PE100 در تماس با آب آشامیدنی یا مواد شیمیایی تایید شده زنگ نمی‌زند، پوسیده نمی شود، خورده نمی‌شود و در برابر تجمع یا پوسته پوسته شدن مقاومت می‌کند. PE100 به طور معمول از رشد جلبک ها، باکتری ها یا قارچ ها پشتیبانی نمی کند و تحت تأثیر آن قرار نمی گیرد. همچنین بر خلاف لوله های فولادی که به آستر داخلی، گالوانیزه یا پوشش داخلی و خارجی نیاز دارند، در برابر سایش مواد جامد در تعلیق، مانند دوغاب معدن، بسیار مقاوم است.

 

 

قدرت و انعطاف پذیری بالا لوله پلی اتیلنقدرت و انعطاف پذیری بالا

لوله های پلی اتیلن PE100 بسیار سخت و انعطاف پذیر هستند. می توان آن را به شعاع ۲۵ برابر قطر اسمی لوله خم کرد (SDR11 و SDR17 ≥۲۰ درجه سانتی گراد). این می تواند در مقایسه با سایر سیستم هایی که به اتصالات و بلوک های رانش یا مهارها برای تغییرات جزئی جهت نیاز دارند، صرفه جویی زیادی در هزینه ها ایجاد کند. انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ضربه لوله های پلی اتیلن را برای خاک های پویا از جمله مناطق مستعد زلزله مناسب می کند. لوله‌های پلی اتیلن می‌توانند در برابر نوسان‌های فشار مکرر مقاومت کنند که به طور قابل‌توجهی بیشتر از درجه فشار استاتیک لوله است.

 

ماندگاری فوق العاده لوله های پلی اتیلنماندگاری فوق العاده

بر اساس حداقل عمر طراحی ۵۰ سال، سیستم های لوله پلی اتیلن دارای ضریب ایمنی ۱:۱٫۲۵ برای آب و ۱:۲ برای گاز هستند. لوله پلی اتیلن به ۱۶۰۰ کیلو پاسکال پیوسته در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد هنگام حمل آب تمیز و برخی مایعات دیگر، و ۱۰۰۰ کیلو پاسکال در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد هنگام حمل گازهای فشرده مناسب رتبه‌بندی می‌شوند. در حالی که ۵۰ سال حداقل عمر طراحی است، کارشناسان معتقدند که یک سیستم لوله HDPE به درستی طراحی و نصب شده حداقل ۱۰۰ سال دوام می آورد.

اتصالات ذوب شده لوله پلی اتیلن به سادگی دچار نشتی نمی شوند و مشکلات نفوذ و فیلتراسیون خارج شده با اتصالات لوله جایگزین را از بین می برد.

جریان بالا لوله پلی اتیلنجریان بالا لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به دلیل سطح داخلی صاف و اتصالات انتها به انتها، دارای ظرفیت جریان بالایی است. لوله های پلی اتیلن PE100 برخلاف لوله‌های فولادی، که می‌توانند زنگ بزنند و در برابر جریان مقاومت ایجاد کنند، دچارخوردگی نمی شوند و قابلیت جریان خود را در طول زمان حفظ می‌کنند.

 

 

کیفیت لوله پلی اتیلنکیفیت لوله پلی اتیلن

شرکت آب صنعت روتن کارفقط محصولات تایید شده با کیفیت بالا را عرضه می کند که مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی دقیق طراحی و تولید شده اند.

 

 

تطبیق پذیری لوله های پلی اتیلنتطبیق پذیری لوله های پلی اتیلن

چهار روش اتصال انعطاف پذیری زیادی را به نصاب یا مهندس ارائه می دهد: اتصالات الکتروفیوژن با استفاده از دستگاه جوش الکتروفیوژن ، فیوژن لب به لب با استفاده از دستگاه جوش بات فیوژن ، فیوژن سوکت و اتصالات فشرده سازی مکانیکی. شرکت روتن کارهمچنین دارای یک کارگاه ساخت کاملاً مجهز است که امکان پیش ساخت کلاف های لوله را برای تسهیل نصب در محل فراهم می کند. ساخت سفارشی نیز مطابق با مشخصات مشتری ساخته می شود.

 

 

بی خطر بودن لوله های پلی اتیلنبی خطر

لوله های پلی اتیلن تولید شده در شرکت آب صنعت روتن کار از مواد خام پلی اتیلن درجه یک و تایید شده بر اساس استاندارد AS/NZS 4020 تولید می شوند. هیچ گونه چسب یا مواد شیمیایی خطرناکی در اتصال وجود ندارد، همانطور که در هنگام اتصال لوله های PVC استفاده می شود.

 

 

مقاومت شیمیایی لوله پلی اتیلنمقاومت شیمیایی

لوله های پلی اتیلن PE100 مقاومت بسیار خوبی در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی دارد و استفاده در کارخانه های فرآوری و محیط های اسیدی و خورنده را تسهیل می کند. لوله های پلی اتیلن برخلاف لوله های فولادی نیازی به پوشش های محافظ گران قیمت ندارند.

 

 

رسانایی حرارتی پایین لوله پلی اتیلنرسانایی حرارتی پایین

لوله پلی اتیلن دارای رسانایی حرارتی بسیار کم ۰٫۴ وات بر متر کلوین است. این ویژگی دمای یکنواخت تری را هنگام انتقال سیالات در پلی اتیلن در مقایسه با لوله های فلزی حفظ می کند. رسانایی حرارتی پایین دیواره لوله های پلی اتیلن ممکن است نیاز به عایق لوله برای کنترل تراکم را از بین ببرد یا تا حد زیادی کاهش دهد.

 

 

لوله های پلی اتیلن یک راه حل سبزراه حل سبز

لوله های پلی اتیلن راه حلی پایدار با عملکرد بالا ارائه می دهد که بیش از ۵۰ سال اعتبار دارد. با شروع اتصال بدون نشتی برای سیستم‌های تحت فشار یا اتصال ضد آب در کاربردهای جریان گرانشی، لوله های پلی اتیلن سبزترین انتخاب برای هر کاربردی هستند. پلی اتیلن در نهایت می تواند زمانی که دیگر مورد نیاز نباشد بازیافت شود. به این معنی که این لوله های محیطی پایدارتر از استفاده از لوله های فولادی یا بتنی هستند.

 

 

مقرون به صرفه، بلند مدت و دائمیمقرون به صرفه، بلند مدت و دائمی

نصب و راه اندازی سیستم های لوله پلی اتیلن مقرون به صرفه است و به دلیل خواص فیزیکی، اتصالات بدون نشتی و هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار کاهش یافته، دارای مزایای هزینه طولانی مدت است. صنعت لوله پلی اتیلن عمر مفید لوله HD-PE100 را بطور محافظه کارانه ۵۰ تا ۱۰۰ سال تخمین می زند. این به صرفه جویی در هزینه های جایگزینی برای نسل های آینده مربوط می شود. خواص پلی اتیلن همچنین امکان نصب روش های منحصر به فرد مانند حفاری جهت دار افقی، لوله غوطه ور یا شناور و غیره را می دهد.

 

سهولت اتصالات جدید، تعمیرات و ارتقاءسهولت اتصالات جدید، تعمیرات و ارتقاء

لوله پلی اتیلن در صورت آسیب تصادفی به راحتی تعمیر می‌شوند و اتصال به آن‌ها برای کارهای ارتقاء آتی آسان است. جایی که برای عملیات اضطراری، تعمیر یا سه راهی نیاز به وقفه است، جریان را می توان با استفاده از یک ابزار “squeeze-off” متوقف کرد.

 

 

سهولت در نصبسهولت در نصب

یادگیری و کاربرد تکنیک های جوشکاری نسبتاً ساده است. به شرط اینکه دمای لوله ≤۲۵ درجه سانتیگراد باشد، آزمایش می تواند بلافاصله پس از سرد شدن آخرین جوش آغاز شود، در زمان صرفه جویی می شود، و همچنین می تواند با یک ترانشه باز انجام شود. لوله پلی اتیلن در کویل های ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ متری تا قطر ۱۱۰ میلی متر تولید می شود. طول های ۶، ۱۲ و ۲۰ متری با قطر ۲۵ تا ۶۳۰ میلی متر موجود است. حمل و نصب لوله های سبک وزن HDPE در مقایسه با قطعات لوله PVC یا فلزی سنگین تر و سفت تر بسیار آسان تر است، که امکان کاهش هزینه را در فرآیند ساخت و ساز فراهم می کند.

 

معایب لوله های پلی اتیلن

معایب اصلی لوله های HDPE عبارتند از:

  • مقاومت ضعیف در برابر هوا
  • به شدت قابل اشتعال
  • به ترک خوردگی استرس حساس است
  • پیوند دادن مشکل است
  • قابلیت ضعیف در دمای بالا
  • انبساط حرارتی بالا

روش تولید لوله پلی اتیلن

برای ایجاد لوله پلی اتیلن، رزین HDPE گرم شده از طریق یک قالب اکسترود می شود که قطر خط لوله را تعیین می کند. ضخامت دیواره لوله با ترکیبی از اندازه قالب، سرعت پیچ و سرعت تراکتور حمل و نقل تعیین می شود. لوله پلی اتیلن به دلیل اضافه شدن ۳ تا ۵ درصد کربن سیاه به مواد پلی اتیلن شفاف، معمولاً سیاه رنگ است. افزودن کربن سیاه محصولی را ایجاد می کند که در برابر نور UV مقاوم است. رنگ های دیگر نیز موجود است اما کمتر رایج هستند. لوله HDPE رنگی یا راه راه معمولاً ۹۰-۹۵٪ از مواد سیاه است و فقط یک پوسته یا نوار رنگی در قسمت بیرونی ۵٪ دارد.

روند اکستروژن لوله پلی اتیلن HDPE

مواد اولیه پلی اتیلن از یک سیلو به داخل قیف خشک کن کشیده می شود که هر گونه رطوبت را از گلوله ها حذف می کند. سپس توسط یک پمپ خلاء به داخل مخلوط کن کشیده می شود و در آنجا توسط یک بخاری بشکه ای گرم می شود. ماده پلی اتیلن در دمای حدود ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۶ درجه فارنهایت) ذوب می شود و به آن اجازه می دهد از طریق یک قالب تغذیه شود که ماده مذاب را به شکل دایره ای در می آورد.

لوله تازه تشکیل شده پس از عبور از قالب، به سرعت وارد مخازن خنک کننده می شود که آب را در قسمت بیرونی لوله غوطه ور می کنند یا آب می پاشند و هر کدام دمای لوله را ۱۰-۲۰ درجه کاهش می دهند.

از آنجایی که پلی اتیلن ظرفیت گرمایی ویژه بالایی دارد، برای جلوگیری از تغییر شکل لوله، لوله باید به صورت مرحله ای خنک شود .

چاپگر لیزری یا پودری اندازه، نوع، تاریخ و نام سازنده را در کنار لوله چاپ می کند. سپس توسط یک اره برش به طول های ۳ یا ۶ یا ۱۲ یا ۲۴ متر (۹٫۸ یا ۱۹٫۷ یا ۳۹٫۴ یا ۷۸٫۷ فوت) بریده می شود یا به ۵۰ یا ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر (۱۶۴ یا ۳۲۸ یا ۶۵۶ فوت) کلاف می شود. ).

برای تولید لوله پلی اتیلن HDPE راه راه از قالب متفاوتی استفاده می شود که دارای کانال های کوچکی است که مواد رنگی درست قبل از عبور از قالب از آن عبور می کند. این بدان معنی است که نوارها به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از لوله تشکیل می شوند و به احتمال زیاد از بدنه لوله اصلی جدا نمی شوند. لوله HDPE هم اکسترود شده یا co-ex، دارای یک پیچ اکستروژن دوم است که یک پوسته رنگ اضافی در اطراف لوله HDPE سیاه اضافه می کند، این اجازه می دهد تا لوله از بیرون رنگ شود.

طول عمر متوسط لوله پلی اتین

اگرچه اغلب تخمین زده می شود که لوله پلی اتیلنتا HDPE 50 سال عمر کند، اما در واقع احتمال عمر آنها تا ۱۰۰ سال است. PIPA (انجمن لوله‌های صنعت پلاستیک) و مؤسسه لوله‌های پلاستیکی (PPI) کاغذهای سفید فنی در مورد عمر طراحی HDPE نوشته‌اند. مقاله PIPA “امید به زندگی برای لوله های پلاستیکی” نام دارد که ذکر می کند به دلیل داده های رگرسیون تنش پنجاه ساله، افرادی به اشتباه تصور می کنند که امید به زندگی سیستم های لوله های پلاستیکی تنها پنجاه سال است.

در واقع می توان انتظار داشت که سیستم های لوله پلی اتیلنی تا ۱۰۰ سال یا بیش از ۱۰۰ سال عمر کنند. در استرالیا، لوله های پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن در اواسط دهه ۱۹۰۰، عمدتاً برای آبیاری یا تامین آب، بلکه برای گاز، سوخت و سایر کاربردهای صنعتی معرفی شدند. استفاده از این فاصله زمانی ۵۰ ساله منجر به این سوء تفاهم می شود که نشان دهنده عمر لوله ۵۰ ساله است. برای سیستم‌های لوله‌ای که به درستی ساخته و نصب شده‌اند، عمر واقعی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما می‌توان انتظار داشت که بیش از ۱۰۰ سال طول بکشد تا زمانی که به بازسازی اساسی نیاز باشد.

برخی سوالات متدوال درباره لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن نوعی لوله پلاستیکی انعطاف پذیر است که برای انتقال سیال و گاز استفاده می شود و اغلب برای جایگزینی خطوط لوله اصلی بتنی یا فولادی استفاده می شود. از ترموپلاستیک (پلی اتیلن با چگالی بالا) ساخته شده است و سطح بالای نفوذ ناپذیری و پیوند مولکولی قوی آن را برای خطوط لوله فشار قوی مناسب کرده است.

معنی کامل لوله HDPE چیست؟

شکل کامل HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا می باشد. این پلیمر هیدروکربنی از نفت با فرآیند کاتالیزوری تولید می شود. پلی اتیلن با چگالی بالا که به دلیل استحکام کششی خود در دسته محصولات مشابه معروف است، نوعی ترموپلاستیک است.

آیا HDPE همان PVC است؟

HDPE و PVC هر دو پلاستیک محسوب می شوند. با این حال، آنها یکسان نیستند. HDPE یک ترموپلاستیک ساخته شده از نفت است و PVC یک پلیمر وینیل بادوام است. در حالی که در مقایسه HDPE و PVC، HDPE به دلیل انعطاف پذیری، نسبت استحکام به چگالی بالا، عدم خوردگی و پایداری شیمیایی یک انتخاب قوی برای کاربردهای کم فشار و دمای پایین است.

قیمت لوله پلی اتیلن چگونه محاسبه می شود؟

قیمت لوله پلی اتیلن و وزن آن رابطه مستقیمی با فشار کاری لوله دارد که هر چه فشار بیشتر باشد وزن و قیمت لوله نیز بیشتر خواهد شد. تهیه لیست و جدول قیمت لوله پلی اتیلن به دلیل تنوع زیاد در سایز و فشار کاری مشکل است و بهتر است عوامل موثر در قیمت لوله را در فرمول محاسبه قیمت قرار دهید. لوله پلی اتیلن ضربی در اندازه یک متر به قیمت هر کیلوگرم ماده اولیه است، اما باید شامل هزینه های سربار و سود ناچیز برای سازنده نیز باشد.

سایزهای لوله پلی اتیلن چقدر است؟

در شرکت آب صنعت روتن کار، طیف وسیعی از لوله های پلی اتیلن را متناسب با نیاز خود خواهید یافت. در ایران، اندازه لوله پلی اتیلن HDPE با قطر خارجی لوله بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود. طیف وسیعی از اندازه های لوله HDPE وجود دارد، از قطر خارجی ۱۶ میلی متر تا قطر خارجی ۲۰۰۰ میلی متر. قطرهای قابل دسترس از ۲۰ میلی متر تا ۸۰۰ میلی متر قطر خارجی متغیر است.

کاربردهای لوله های پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا به طور گسترده برای حمل آب آشامیدنی، دوغاب، فاضلاب، مواد شیمیایی، زباله های خطرناک و گازهای فشرده استفاده می شود. آنها در صنایع مختلف مانند گاز، نفت، معدن، آب و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله پلی اتیلن چقدر دوام می آورد؟

سیستم‌های لوله‌کشی پلی اتیلن که به درستی طراحی شده‌اند، عملکرد طولانی‌مدتی را در مقایسه با سایر سیستم‌های لوله‌کشی ارائه می‌کنند. طبق تخمین های موسسه لوله های پلاستیکی، قرار است ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر کنند.

تولید کننده اتصالات پلی اتیلنخرید دستگاه جوش پلی اتیلن